In het jaar tot 31 maart bedroeg de winst exclusief eenmalige posten 569 miljoen euro. Een jaar eerder bleef onder de streep 503 miljoen euro over. In januari maakte Ryanair bekend te rekenen op een jaarwinst van ongeveer 540 miljoen euro. De omzet steeg met 13 procent tot 4,3 miljard euro.

Het bedrijf kocht 15 toestellen, waarmee de totale vloot op 305 stuks kwam. Ryanair opende 217 nieuwe routes, waarmee het bedrijf nu op meer dan 1600 bestemmingen vliegt. Ook vestigde het bedrijf zich op zeven nieuwe bases, in Nederland, Griekenland, Marokko, Polen en Kroatië. De prijsvechter breidt zijn netwerk uit ten koste van grote luchtvaartconcerns als Air France-KLM, Lufthansa en International Airlines Group die allen zware verliezen leiden op korte vluchten.

Bezettingsgraad

Ryanair bestelde in maart 175 toestellen van het type 737-800 bij Boeing en werkt nog aan een vervolgorder van 100 toestellen, waarschijnlijk het 737 Max model, waarmee het orderbedrag in totaal op ruim 20 miljard dollar (15,6 miljard euro) komt.

Het aantal vervoerde passagiers nam met 5 procent toe tot 79,3 miljoen bij een hogere bezettingsgraad. Bestuursvoorzitter Michael O’Leary verwacht deze zomer een geringe toename van het aantal passagiers, maar zei ook de komende winter minder toestellen aan de grond te willen houden. Dat moet het passagiervervoer met 2 miljoen laten stijgen tot 81,5 miljoen. Dat moet resulteren in een winst van 570 tot 600 miljoen euro in het huidige boekjaar.

De winst in het lopende eerste kwartaal zal wel lager uitvallen dan een jaar geleden. Dat is volgens O'Leary vooral te wijten aan de timing van het paasweekeinde. Dat viel vorig jaar op 8 en 9 april en dit jaar op 31 maart en 1 april.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl